In EW over hoe populisme het bedrijfsleven raakt, en wat het bedrijfsleven daar zelf mee kan doen.
Er zijn drie trends/oorzaken achter het weer opkomen van het populisme:
-minder economische zekerheid
-minder culturele zekerheid
-minder zeker van de overheid.
Deze trends raken ook het bedrijfsleven. Denk aan issues rondom flexwerk versus vaste banen, telkens meer kritiek op (jouw) expats en andere arbeidsmigranten, de liberalisering van markten maar soms juist telkens complexere overheidsregels, de Randstad locatie van je hoofdkantoor versus gewenste regionalisering etc.
Heb je als bedrijf voldoende door wat er leeft in alle lagen van de samenleving? Want bij politiek bestuurlijk Nederland was nou juist het geval dat ze dat niet had. Die zaten soms te vast in hun eigen wereld. Hoe is dat bij jou? Denk aan je hoogopgeleide staven zoals HR, MVO, Communicatie, Marketing en Legal. Moeten we toch mogelijk wat anders gaan kijken? Wat verwacht men nu van je, en wat is dus je license to operate?
Dit tijdsgewricht is morgen niet over, en het speelt door de hele Westerse wereld. Dus een bedrijf dat zijn omgeving in de gaten houdt, die gaat goed kijken naar deze oorzaken en welke relatie dat heeft tot het bedrijf.